- 6.0 PERLINDUNGAN PENGGUNA
Antara perlindungan yang patut di berikan ialah :
* Barangan-barangan dan perkhidmatan yang dibeli adalah selamat untuk digunakan atau dimakan;
* Maklumat yang diterima sama ada label barangan, dan pada risalah - risalah kerajaan adalah benar, cukup serta mudah difahami supaya pengguna dapat membuat pertimbangan, pemilihan dan pembelian yang rasional berdasarkan kepada maklumat yang ada;
* Pengguna diberi kebebasan dan pilihan di pasaran untuk memilih dan membeli atau tidak membeli tanpa paksaan atau ugutan;
* Pengguna juga ada tempat untuk mengadu sekiranya berlaku penyelewengan dalam masa menjalankan proses jual beli atau setelah pembelian berlaku dan tindakan sewajarnya dibuat untuk menolong mereka sekiranya menghadapi masalah;
* Sistem perletakan harga yang bersesuaian dengan kualiti barangan dan perkhidmatan yang diberi;
* Pengguna dilindung melalui penguatkuasaan undang undang pengguna yang berkesan lagi adil; dan
* Pengguna berhak diberi pendidikan berkaitan dengan kepenggunaan supaya mereka lebih bersedia menjalankan peranan yang bertanggungjawab di pasaran dan tidak di tipu.
* Perkembangan di bidang sains dan teknologi melahirkan beraneka barangan dan perkhidmatan yang menyebabkan pengguna menghadapi masalah untuk membuat pilihan.
* Bentuk dan sistem perdagangan telah menjadi bertambah kompleks sehingga sukar untuk difahami oleh pengguna. Bentuk pembungkusan dan penyampaian maklumat berhubung dengan barangan dan perkhidmatan yang dibekalkan seringkali mengelirukan pengguna.
* Permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan seringkali melebihi bekalan. Kadang- kalanya mereka sering mengejar kekayaan dan kemewahan hidup sahaja, etika dan aspek kerohanian seringkali diketepikan. Dalam keadaan begini, campur tangan pihak kerajaan adalah amat sekali diperlukan.
Sunday, April 11, 2010
PERLINDUNGAN SEWAJAR NYA .
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment